TBMM’de bir basın toplantısı düzenleyen Tahsin Tarhan, Saab markasıyla ilgili soru önergesinin Sanayi, Bilgi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık’ın yanıtlamaması nedeniyle kameraların karşısına gerçekleri anlatmak için geçtiğini söyledi.“ÇÖPTEN ÇIKMIŞ ESKİ TEKNOLOJİ PARÇASIDIR”
CHP Milletvekili Tarhan, 120 Milyon TL verilerek alınan ve yerli oto diye sunulan SAAB’ın kendisinin değil, 9-3 Platformunun “Fikri Mülkiyet Hakkı” olduğunu hatırlatarak, 48 yıldır Türkiye’de çeşitli marka adı altında aynı üretimin yapıldığını ifade etti. Saab dahil daha önce üretilen araçların tam anlamıyla yerli oto olarak tanımlanamayacağını kaydeden Tarhan, bunun gerekçesini, “Otomobilde Platform vardır ve bunlar mimari parçalardır. İnsanın iskeletine benzerler. Bu iskelete kocaman adaleler, yeşil gözler, sarı saçlar koyabilirsiniz. Ancak boyunu 1 santim uzun veya kısa yapamazsınız. Yani Işık’ın ‘yeni teknoloji’ diye 120 milyon TL verdiği bu platformu kullanma hakkı aslında, 27 yıl önceki teknoloji ile üretilmiş ve 5 yıl sonra çöpten çıkmış ve zaten kullanılmayacak olan bir eski teknoloji otomobil parçasıdır” sözleriyle ifade etti.“SAAB 1945’TEN BU YANA HİÇBİR ŞEY ÜRETEMEDİ”
SAAB firmasının kurulduğu 1945 yılından bu yana hiçbir teknoloji üretmediğinin altını çizen Tarhan, parçaları kasa üzerine koyarak satış yaptığı için pahalı olduğunu vurguladı. Tarhan, SAAB markasının geçmişini ise, “1989 yılında batmakta iken General Motors satın aldı ve markası hariç hepsi Opel haline geldi. Marka değerini karşılaştırmak için bir örnek verelim. Diğer İsveç Firması Volvo için Ford 6 milyar 450 milyon öderken Genearal Motors Saab’a 10 yılda 725 milyon dolar ödedi. Baktılar ki harcanan paralar işe yaramadı, Hollandalı Spyker’a 400 milyon dolara satıldı. Hollandalı firma, “Dolandırıldım, borçlar gizlendi” diye başvurunca, bu satış iptal edildi. 2012 yılında İflas Masası’nda Fabrika Arazileri ve her türlü mal hesap edildi, 2 milyarlık borcun sadece 500 milyonunu karşılayabildi. Son aşamada miktarı belli olmayan satışla Çinlilere geçti. Zaten halihazırda Türkiye’de sanayiciler Çinlilerle mücadele ederken bir de üzerine Çin markası ile otomobil mi üreteceğiz? Kısaca SAAB için en doğru tanım, “Müflis Marka” olmalıdır” ifadeleriyle anlattı.“SATIŞ BEKLENTİ RAKAMLARI TAMAMEN HAYAL!”
Tahsin Tarhan, Fikri Işık’ın gündeme getirdiği platformun, satış yolu ile masrafları karşılamasının mümkün olmadığını belirtti. Tarhan, “D ve E segmenti otomobiller Türkiye’de en çok %15 Pazar payı alabiliyor. 2015 yılında 187 bin yerli, 537 bin ithal oto satıldı. Bunların en fazla 100 bini bu segmentte. D segmenti lideri Wolkswagen Passat ayda sadece 1.837 tane satabilirken E segmentinin lideri BMW 5 serisinin aylık satışı sadece 558. SAAB’ın ‘sahicisi’ bu Pazar’dan, 2000 – 2010 yılları arasında toplam yalnızca 677 adet sattı. 2010’da ise sadece 2 adet satıldı” şeklinde konuştu.BU TEKNOLOJİYE 120 MİLYON VERİLİR Mİ?
Fikri Işık’tan öncesi Bakanlar Zafer Çağlayan ve Nihat Ergün’ün yıllarca SAAB’ı bakanlığın kapısından içeri sokmadığını ifade eden Tarhan, her iki bakanın reddettiği projeye neden 120 milyon lira verildiğini sordu. Tarhan, SAAB markasıyla ilgili akılda çok sayıda sorunun bulunduğunu kaydetti. Projenin yatırım miktarının 1 milyar Euro olacağının dile getirildiğini söyledi.
TARHAN’IN GÜNDEME GETİRDİĞİ SORULAR
-1 Milyar Euro neye göre hesaplandı?
- Bu tip yatırımların “global ölçekte” sadece yatırımını geri alabilmek için yılda 100.000 otomobilden çok daha fazla satılması gerekir. Devletin alacağı miktar nedir; yılda 40 adet, 50adet, 100 adet?
- Bu miktarı Türkiye’de hangi otomotiv firmaları karşılayabilir?
- Finansman kaynakları nereden elde edilecek?
-Bu sahte SAAB için ülkemizde bir “Pazar araştırması” yapılmış mıdır?
- Sayın Bakanın otomobil teknolojisi konusunda yaptığı çalışmaların 2019 yılındaki teknolojiye göre hesaplaması yapılmış mıdır?
- TÜBİTAK’ın otomobil üretimi konusunda ne kadar tecrübesi var. Kadroları yeterli midir?
- Global Pazara hiç çıkamayacak olan SAAB’a, “Şimdilik” 120 milyon TL verilmiş. Bu para Bütçe’de ne harcaması olarak görünüyor?
-SAAB’ı Sayın Bakana kim tavsiye etmiştir? Yazılı bir rapor mevcut mudur?
-Yerli Endüstriye, RENAULT, TOFAŞ, OTOSAN’dan farklı ne sağlayacak?“CHP YERLİ OTOYA KARŞI DEĞİL”
Tarhan, CHP olarak yerli oto projesine karşı olmadıklarının altını çizdi, sadece gerçekçi olunmasını istediklerini dile getirdi. Tarhan açıklamasını, “Dünya devleriyle otomotivde, bir Çin markası ile birlikte yarışmak hiç de kolay olmayacaktır. Bütçeden bu denli büyük bir miktarın ayrılarak, bir hiç uğruna çöpe atılmasını istemiyoruz. Bize göre bu proje siyasi bir seçim projesiydi. Gerçekleştirilemeyeceğine inanıyoruz. Konuyla ilgili araştırmaya devam edeceğiz” diyerek tamamladı.
CHP Milletvekili Tarhan, 120 Milyon TL verilerek alınan ve yerli oto diye sunulan SAAB’ın kendisinin değil, 9-3 Platformunun “Fikri Mülkiyet Hakkı” olduğunu hatırlatarak, 48 yıldır Türkiye’de çeşitli marka adı altında aynı üretimin yapıldığını ifade etti. Saab dahil daha önce üretilen araçların tam anlamıyla yerli oto olarak tanımlanamayacağını kaydeden Tarhan, bunun gerekçesini, “Otomobilde Platform vardır ve bunlar mimari parçalardır. İnsanın iskeletine benzerler. Bu iskelete kocaman adaleler, yeşil gözler, sarı saçlar koyabilirsiniz. Ancak boyunu 1 santim uzun veya kısa yapamazsınız. Yani Işık’ın ‘yeni teknoloji’ diye 120 milyon TL verdiği bu platformu kullanma hakkı aslında, 27 yıl önceki teknoloji ile üretilmiş ve 5 yıl sonra çöpten çıkmış ve zaten kullanılmayacak olan bir eski teknoloji otomobil parçasıdır” sözleriyle ifade etti.“SAAB 1945’TEN BU YANA HİÇBİR ŞEY ÜRETEMEDİ”
SAAB firmasının kurulduğu 1945 yılından bu yana hiçbir teknoloji üretmediğinin altını çizen Tarhan, parçaları kasa üzerine koyarak satış yaptığı için pahalı olduğunu vurguladı. Tarhan, SAAB markasının geçmişini ise, “1989 yılında batmakta iken General Motors satın aldı ve markası hariç hepsi Opel haline geldi. Marka değerini karşılaştırmak için bir örnek verelim. Diğer İsveç Firması Volvo için Ford 6 milyar 450 milyon öderken Genearal Motors Saab’a 10 yılda 725 milyon dolar ödedi. Baktılar ki harcanan paralar işe yaramadı, Hollandalı Spyker’a 400 milyon dolara satıldı. Hollandalı firma, “Dolandırıldım, borçlar gizlendi” diye başvurunca, bu satış iptal edildi. 2012 yılında İflas Masası’nda Fabrika Arazileri ve her türlü mal hesap edildi, 2 milyarlık borcun sadece 500 milyonunu karşılayabildi. Son aşamada miktarı belli olmayan satışla Çinlilere geçti. Zaten halihazırda Türkiye’de sanayiciler Çinlilerle mücadele ederken bir de üzerine Çin markası ile otomobil mi üreteceğiz? Kısaca SAAB için en doğru tanım, “Müflis Marka” olmalıdır” ifadeleriyle anlattı.“SATIŞ BEKLENTİ RAKAMLARI TAMAMEN HAYAL!”
Tahsin Tarhan, Fikri Işık’ın gündeme getirdiği platformun, satış yolu ile masrafları karşılamasının mümkün olmadığını belirtti. Tarhan, “D ve E segmenti otomobiller Türkiye’de en çok %15 Pazar payı alabiliyor. 2015 yılında 187 bin yerli, 537 bin ithal oto satıldı. Bunların en fazla 100 bini bu segmentte. D segmenti lideri Wolkswagen Passat ayda sadece 1.837 tane satabilirken E segmentinin lideri BMW 5 serisinin aylık satışı sadece 558. SAAB’ın ‘sahicisi’ bu Pazar’dan, 2000 – 2010 yılları arasında toplam yalnızca 677 adet sattı. 2010’da ise sadece 2 adet satıldı” şeklinde konuştu.BU TEKNOLOJİYE 120 MİLYON VERİLİR Mİ?
Fikri Işık’tan öncesi Bakanlar Zafer Çağlayan ve Nihat Ergün’ün yıllarca SAAB’ı bakanlığın kapısından içeri sokmadığını ifade eden Tarhan, her iki bakanın reddettiği projeye neden 120 milyon lira verildiğini sordu. Tarhan, SAAB markasıyla ilgili akılda çok sayıda sorunun bulunduğunu kaydetti. Projenin yatırım miktarının 1 milyar Euro olacağının dile getirildiğini söyledi.
TARHAN’IN GÜNDEME GETİRDİĞİ SORULAR
-1 Milyar Euro neye göre hesaplandı?
- Bu tip yatırımların “global ölçekte” sadece yatırımını geri alabilmek için yılda 100.000 otomobilden çok daha fazla satılması gerekir. Devletin alacağı miktar nedir; yılda 40 adet, 50adet, 100 adet?
- Bu miktarı Türkiye’de hangi otomotiv firmaları karşılayabilir?
- Finansman kaynakları nereden elde edilecek?
-Bu sahte SAAB için ülkemizde bir “Pazar araştırması” yapılmış mıdır?
- Sayın Bakanın otomobil teknolojisi konusunda yaptığı çalışmaların 2019 yılındaki teknolojiye göre hesaplaması yapılmış mıdır?
- TÜBİTAK’ın otomobil üretimi konusunda ne kadar tecrübesi var. Kadroları yeterli midir?
- Global Pazara hiç çıkamayacak olan SAAB’a, “Şimdilik” 120 milyon TL verilmiş. Bu para Bütçe’de ne harcaması olarak görünüyor?
-SAAB’ı Sayın Bakana kim tavsiye etmiştir? Yazılı bir rapor mevcut mudur?
-Yerli Endüstriye, RENAULT, TOFAŞ, OTOSAN’dan farklı ne sağlayacak?“CHP YERLİ OTOYA KARŞI DEĞİL”
Tarhan, CHP olarak yerli oto projesine karşı olmadıklarının altını çizdi, sadece gerçekçi olunmasını istediklerini dile getirdi. Tarhan açıklamasını, “Dünya devleriyle otomotivde, bir Çin markası ile birlikte yarışmak hiç de kolay olmayacaktır. Bütçeden bu denli büyük bir miktarın ayrılarak, bir hiç uğruna çöpe atılmasını istemiyoruz. Bize göre bu proje siyasi bir seçim projesiydi. Gerçekleştirilemeyeceğine inanıyoruz. Konuyla ilgili araştırmaya devam edeceğiz” diyerek tamamladı.









